På måndag

...börjar skolan igen. Vill inte! Orkar inte! Jag önskar att jag var klar med den nu, har ju pluggat i mer än 2/3-delar av mitt liv. Jag är så skoltrött! Måste, måste härda ut, är ju snart klar.

Hallå Göran Persson! Finns det några jobb att söka nästa år när jag har slutat skolan? Eller finns det bara "för-att-förfina-siffrorna-inför-valet"-jobb till mig? Efter min förra utbildning, ca 5 års eftergymnasial utbildning, så sa de på arbetsförmedlingen, "-Men du hinner ju läsa på högskola eller liknande och bli klar innan du fyller 30 år också!", men hallå det är jobb jag söker, tyckte jag....så fick jag ett deltidsarbete i en servicebutik. Och några andra mer kvalificerade jobb fanns inte att söka pga den alltför höga arbetslösheten då. Detta var år 2002. Nu har jag läst på högskola i snart 3 år och ska läsa 1 år till. Jag vill ha ett riktigt jobb nu när jag blir klar nästa år! Herr Persson, hur ska jag annars kunna betala tillbaka alla studielån som jag har dragit på mig nu?!?! A-kassa får jag nästan ingen heller trots att jag arbetat på sommarlov, helger och varvat med mina utbildningar. Jag började arbeta när jag var 15 år och alltid haft extrajobb under tiden jag har studerat. Hur ska jag kunna klara mig på 4000 kr i månaden? Eller 4180 kr för att vara exakt. Hallå Göran Persson, jag betalar också skatt och jag behöver också äta och betala räkningar precis som du.

Kommentarer:
Postat av: Tirr

Jag vet hur du känner, själv har jag studerat i 4,5 år efter gymnasiet, inte fan får jag något jobb för det. Jag söker tom jobb i affärer och som lärarvikarie nu, fast jag är ekonom. Kul kul...ska ringa på ett jobbtips imorgon som assistent. I love it, speciellt när CSN flåsar mig i nacken och piskan viner kring öronen!


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits