Rolig grej

Linda Skugge skrev häromdagen om att det är svårt att bli trodd när det gäller att skriva sin namnteckning på olika saker. Bl a om att Svensk kassaservice är svåra att ha att göra med. Detta instämmer jag med till fullo!

Det var för ett par år sedan då jag skulle överföra pengar till min sambos konto där vår hyra och övriga räkningar skulle dras från. Eftersom Svensk kassaservice har öppet till kl.18 på dagarna och de samarbetar med våran bank så gick jag till dem för att uträtta mitt lilla ärende. Som vanligt så var jag inte ute i så god tid så därav måste pengarna sättas in senast den dagen för att vara på hans konto då räkningarna skulle dras.

Efter att tanten i kassan tittat på min legitimation så ber hon mig att skriva min namnteckning på nytt, alltså mer lik namnteckningen på ID-kortet. Jag tittar på henne som ett frågetecken (har aldrig varit med om detta förut, och jag är väldigt lik mig på fotot) och jag börjar nervöst försöka komma ihåg hur jag skrev min namnteckning för ca 9 år sedan i högstadiet. Det gick sådär. Det såg snarare ut som om det var skrivet med fel hand och av en annan person. När jag försökte förklara att det var så längesedan jag skrev som på ID-kortet och att jag även skadat min hand sedan dess (vilket är sant) och att jag därför inte har kvar samma handstil längre så är det svårt. Då sa tanten surt: - Skaffa nytt ID-kort då!

Hon förklarade sedan att eftersom det rörde sig om en så stor summa pengar (5000 kr) och att jag direkt skulle sätta in dem på någon annans konto så var hon så noga. Hade jag "bara" tagit ut pengarna så hade det inte varit så noga. Detta tyckte jag var mycket märkligt! Om jag sätter in pengar på någon annans konto så borde man ju kunna spåra pengarna om det skulle behövts och om jag  nu inte hade varit jag.

Inte konstigt att man numera använder internet-banken istället! Där är det ingen som klagar på min namnteckning allla fall! :-D

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits